O meni
Biografija
Budite pozdravljeni! Danas ću vas upoznati sa svojim putem do uspjeha, svojom mladošću, prožetu svakojakim težnjama, usponima i padovima i najljepšim trenutcima mojeg života. Bilo bi lijepo započeti od rođenja, zar ne?
Rođen sam 15. kolovoza 1883. , u Vrpolju(Slavonski Brod).Podrijetlom sam iz Otavica, malog mjesta u Dalmatinskoj Zagori. Moje rođenje bilo je ishod našeg putovanja, zbog kojeg i jesam rođen u Vrpolju. Vjerujem da je to lijepo mjesto, međutim nikada nisam bio tamo. Osim prvobitno na rođenju naravno. No dobro. Djetinjstvo, moje divno djetinjstvo, ja proveo sam u Otavicama. Moram vam priznati, djetinjstvo ja zaista najbezbrižnije razdoblje. Sjećam se naših pustolovina, igara, naših sanarenja. Svih 30 bi se okupilo, te bi zaigrali kolombare, franje i lovice. Mogli smo se po cijele dane samo igrati vani. Po kiši i po snijegu. Da..(nostalgični pogled u daljinu)To moje djetinjstvo prožeto je osim igrom, i religioznošću moje obitelji. Moja baka uvijek je pokušavala prenijeti svojim unucima vjeru. Pričala bi nam o Isusu na najzanimljivije načine, pokušavajući nam približiti bibiljske zapise. U slobodno vrijeme, čuvajući ovce, o epsku poeziju, narodne pjesme i povijesne balade.
Znate, kao dijete sam uvijek volio nešto rezbariti od drva i muljike –kamena kojeg bih našao na Svilaji i uvijek
bih nešto radio od blata i bilo čega što sam našao. To mi je bila najdraža zanimacija.
Nikola Adžija je prvi uočio moj talent, za kojeg nisam ni znao da je talent. Meni je to oduvijek bila nekakva
vrsta zabave i nisam znao da će to pridonijeti razvoju mog kiparskog i umjetničkog stvaralaštva. Majka me
najviše podržavala u tom mom „hobiju“, mada nije joj bilo baš lako dati mi vremena da se bavim nečim drugim,
nečim što nije značilo samo čuvanje životinja u polju i slično.
Sa 16 godina sam imao svoju prvu izložbu. Načelnik Drniša je iznio moje rane radove, te su se skupili ljudi i
pripomogli u mom „uzgoju“. Svjestan sam da sam tad mogao dobiti štapom po leđima, ali nisam! Neizmjerno sam
zahvalan ljudima koji su i s ono malo što su imali pomogli u razvoju mog talenta.
Sa 16 godina sam otišao u Split, u klesarsku radionicu Harolda Bilinića gdje sam se susreo s djelima antike,
dakle grčke, rimske skulpture itd. Pri dolasku sam se također susreo i s ruglom. Bio sam dijete sa sela, nisam
imao mnogo, u Split sam došao obučen u opanke i crvenkapi. Splićani su mi se rugali, naravno oni su gradski
sloj, a ja sam ipak bio mali vlaj (seljak), ali s velikim ambicijama.
Doduše, kad su primjetili moj veliki talent, nazvali su me “Čudo od Vlaja“ i taj nadimak je ostao dugo vremena
povezan s mojim imenom.
Naime, Split mi je ostao u prekrasnom sjećanju i volio sam svaki trenutak proveden tamo.
Nakon Splita, školovanje sam nastavio u Bečkoj akademiji likovnih umjetnosti, nakon što me Zagrebačka obrtna
škola nije primila jer sam bio prestar. Prestar!? Možete li vjerovati? No, taj argument nije značio Bečkoj
akademiji likovnih
umjetnosti, koja je ipak bila puno važnija i značajnija ustanova… tu sam razvijao svoj umjetnički ukus. Kad sam
tek
došao u Beč, monarhiju koja je buujala umjetničkim životom, morao sam pauzirati godinu jer nisam znao jezik. No
ubrzo
sam uspješno savladao jezik, te se uspio prilagoditi novoj sredini i stupiti u kontakt sa secesionistima s
kojima sam
izlagao od 1903.-1910. Uzor mi je bio profesor Otto Wagner, poznati arhitekt i jedan od predstavnika Secesije.
U Beču sam prvi put susreo Rodina koji je odmah prepoznao moj talent. Za mene je rekao da sam „čudo među
kiparima“ te
veći umjetnik od njega; a možete zamisliti kako sam se zarumenio, kako bi se zapravo itko zarumenio da ga tako
veliki
umjetnik pohvali!
1908. zahvaljujući Rodinu odselio sam se u Pariz, iznajmio studio na Montparnassu, te izradio više od pedeset
skulptura
u samo dvije godine za koje sam dobio prva međunarodna priznanja. 1910. izlagao sam u Beču i Zagrebu.
1915. priređujem samostalnu izložbu („one- man-show“) u Albert i Victoria muzeju u Londonu. Iako sam često
prikazivao
nacionalne heroje i vojskovođe, smatram da su pravi heroji oni koji su se borili za opće ideale čovječanstva.
Zar nije
Sv. Pavao veći heroj od Cezara?“
Završetkom rata vraćam se u Hrvatsku, u Zagrebu adaptiram kuću i gradim atelijer (1920.-1923.) - danas Atelijer
Meštrović sa stalnim postavom. U Cavtatu sam izgradio grobnu kapelu obitelji Račić „Kraljica anđela“
(1920.-1923.).
Od 1926.-1931. Sam izgradio crkvu Presvetog Otkupitelja u Otavicama, dok je opremanje potrajalo do 1937. U
Splitu 1931.
gradim obiteljsku kuću koja je dovršena 1939. (danas Galerija Meštrović) te iste godine obnavio sam obližnji
kompleks
Kaštelet-Crikvine u kojem sam izgradio kapelu Svetog Križa, te toj crkvi darovao ciklus od 28 drvenih reljefa s
prikazom
Kristova života.
Prvi put sam otišao u SAD 1924. gdje sam upoznao velikana Nikolu Teslu. U Brooklyn Museumu u New Yorku priređena
mi je
samostalna izložba gdje sam izložio 132 djela. To je jedna od mojih najpoznatijih izložbi. 1928. postavljen je
moj
spomenik posvećen Indijancima u Chicagu; dvije konjaničke skulpture Strijelca i Kopljanika nalaze se u Central
Grant
Parku. U periodu između dva svjetska rata još više sam se okrenio klasičnom oblikovanju, izradio sam veliki broj
reljefa, aktova i portreta kao i javnih spomenika. Ma 100% ste čuli za Grgura Ninskog. Ja sam napravio sva 3
njegova
kipa! U Splitu, Ninu i Varaždinu.
1946. godine na poziv Američke akademije znanosti i umjetnosti održao samm samostalnu izložbu u Metropolitan
Museumu u
New Yorku, prvi put u povijesti muzeja. 1952. potpisao sam ugovor s Narodnom Republikom Hrvatskom kojim sam
darovao svu
svoju imovinu u Splitu i Zagrebu, mauzolej u Otavicama te više od četri stotine skulptura i crteža hrvatskom
narodu. Bio
sam svugdje i svagdje, djelovao i živio izvan Hrvatske, no djeco moja, porijeklo se ne zaboravlja. Bez svoje
domovine
nebih bio to što sam bio.
U posljednjim godinama svog života izrađujem glinene skulpture „Otac se pozdravlja sa sinom“ i „Otac se
pozdravlja s kćeri“ kojima iskazujem čast ali i veliku bol povodom smrti moje kćeri
Marte i sina Tvrtka.
Djela su mi izložena u Vatikanu, Nacionalnoj katedrali u Washingtonu, zgradi Ujedinjenih Naroda u New Yorku, u
Smithsonianu, Firenci, u Londonu (Tate Gallery), a brojna djela u bronci, kamenu i drvu nalaze se u muzejima,
galerijama
i privatnim kolekcijama diljem svijeta: Hrvatskoj, Italiji, SAD-u, Francuskoj, Mađarskoj, Rusiji, Njemačkoj,
Argentini,
Španjolskoj, Belgiji, Čileu, Egiptu itd.
Dugo i naporno je trajao moj put do vrha, no uspio sam, uz sve okolnosti u kojima sam bio.
Ljubavni život
A sada došlo vrijeme za otkrivanje jako zanimljivog djela mog života. Nadam se da ste spremni jer ulazimo u avanture mog ljubavnog života. Za početak na moj život i na sva moja djela utjecalo je 5 predivnih žena, svaka posebna na svoj način, Olimpija, Ruža, Ružena, Marija i Olga.
Prva je bila romantična ljubav,no tragična te o njoj ne pričam nikome pa će i za vas ostat tajna, znate koliko je tragična bila kad se ne spominje niti u ikojoj biografiji o meni tek u 2 pisma iz Beča ocu u Otavici, druga intelektualna i umjetnička, treća senzualna, četvrta lirska, a peta pretežno obiteljska.
Kada sam sa 17 godina došao u Beč potkraj 1900. g da budem iskren sjećao sam se osamljeno. Osim svojega kućedomaćina i njegova dva sina, nikoga drugoga nisam poznavao. No upisom na Umjetničku akademiju stekao sam neke prijatelje, ali i tada sam se držao dosta odvojeno od društva i inače živa i veseloga bečkoga života. Učenje, čitanje, obilaženje muzeja i galerija, a pogotovo neumorni rad, u potpunosti su zauzeli svo moje slobodno vrijeme.
Uz sve to moje znanje Njemačkog je bilo loše i dugo me mučio osjećaj da sam neuk, bez škole……. Hmmmmm možda me zato 1 ljubav toliko potresla koja se desila krajem 1902.g a već sam do 1903g. blago rečeno bio totalno oduzet i zaaljubljen do ušiju.