Gotovo je nemoguće utvrditi koja je bila prva igra, ali znamo da smo društvene igre imali u početcima čovječanstva barem natjecateljskog duha u lovu ili tko će dalje baciti kamen. Kako se može sa sigurnošću utvrditi da smo imali takve igre možda i sasvim nevezane za preživljavanje plemena? Zbog čovjekove prirodne želje za zabavom! Dokazi da su su društvene igre postojale je pronalazak igraćih kocki na području "koljevke civilizacije"
Drevna Kraljevska igra Ura vjerojatno je najstarija igra na ploči (s pločom) na svijetu. Ova je igra stara najmanje 4,500 godina, a na Bliskom istoku su je igrali Sumerani. To je osnovna trkačka igra (slična Backgammonu) s vrlo jednostavnim pravilima, ali možda i ne iznenađuje, jer može imati izuzetno složenu stratešku mehaniku.
Zmije i ljestve nastale su u Indiji kao igra temeljena na moralu, gdje je napredovanje prema dasci trebalo naučiti djecu o dobru i zlu, uz penjanje po ljestvama koje predstavljaju dobro, a klizanje po zmijama koje predstavljaju zlo. Tijekom britanske okupacije Indije, igra je pronašla put na Zapad gdje ju je Milton Bradley modificirao i preimenovao u "Žlijebove i ljestve" u Sjedinjenim Državama 1943. godine.
Ova danas raširena igra datira iz davnina. Backgammon je jedna od najstarijih igara na ploči i igrala se još u Perzijskom Carstvu, drevnom Egiptu i Rimskom Carstvu. Za igru se koristi ploča s 24 polja na kojoj svaki igrač ima po 15 svojih figura. Figure se pomiču ovisno o brojevima na kockicama. Iako danas nije toliko raširena po Hrvatskoj, održavaju se prvenstva po svijetu u Backgammonu. Cilj igre je pomicati svoje figure duž trokuta ploče i izvan ploče prije nego što to učini vaš protivnik.
Šah je jedna od raširenih svjetskih igara. Smatra se da je nastala u Indiji oko 6. stoljeća, a neki smatraju da je nastala u Kini. U Europi je postao popularan do dan danas te se koristi u umjetnosti kroz film, seriju(trenutno aktualna "The Queen's Gambit"), umjetnička djela, književnost... Šah je prema legendi igra po kojoj je nastao grb Hrvatske. Šahovska ploča je kvadratnog oblika, podijeljena u 64 polja, obojanih naizmjenično svjetlom i tamnom bojom (redovno se govori "bijeli" i "crni"). Cilj šaha je zarobiti protivničkog kralja.
Sudoku(数独, na japanskom znači jedan broj) je vrsta matematičke zagonetke čije je rješavanje temeljeno na logici. Sastoji se od jednog velikog kvadratnog polja, podijeljenog na 81 manjih kvadratića. Nadalje, unutar velikog kvadrata, označeno je 9 odjeljaka. Cilj ove igre je opouniti sva polja sa brojevima da se ni vertikalno ni horizontalno ne ponavljaju isti brojevi.
Nine Men's Morris - igra koja poput Checkers-a i Chess-a uključuje presijecanje kvadrata i malih komada, zvanih "ljudi", koji sudjeluju u borbi. Ova se igra prema Shakespeareu igrala na zemlji. Igrala bi se na mrežastoj podlozi i cilj je formirati mlinove tj. tri svoja čovjeka poredana vodoravno ili okomito—dopuštajući igraču da ukloni protivničkog čovjeka iz igre. Igrač pobjeđuje smanjivanjem protivnika na dva dijela (gdje više ne mogu formirati mlinove i stoga ne mogu pobijediti) ili ostavljajući ga bez dopuštenog poteza.
Game of the Goose drži rekord u tome što je prva moderna komercijalna društvena igra. Povezan je s drevnim spiralnim trkaćim igrama poput egipatskog Mehena i s artefaktima poput Phaistosovog diska Minojaca. Igra je jednostavna trkačka igra kojom se upravlja samo bacanjem kockica - dijelovi igre pomiču se s vanjske strane spirale prema sredini. Izumljen u Italiji već 1500. godine, Game of the Goose ('Gioco dell'Oca') dao je Francesco de Medici (1574.-1587.) Na dar španjolskom kralju Phillip-u. Cilj igre je doći do kvadrata broj šezdeset i tri prije bilo kojeg drugog igrača, izbjegavajući prepreke kao što su gostionica, most i smrt.
Agon ili Queen's Guard, Queen's Guards, Royal Guards, strateška je igra za dva igrača koja se igra na šestougaloj ploči. Agon je možda najstarija igra na ploči igrana na šesterokutnoj stanici, koja se prvi put pojavila u Francuskoj već krajem osamnaestog stoljeća. Cilj igre je prvi manevrirati svojom damom do središnjeg heksa ( prijestolja ) u sredini ploče i okružiti je sa svih šest njezinih stražara.
Ko Shogi ('široki šah') je varijanta šogija ili japanskog šaha s velikim pločama. Igra datira s prijelaza u 18. stoljeće, a temelji se na xiangqiju i gou kao i shogi. Zasluga za njegov izum pripala je konfucijanskom učenjaku Ogyū Soraiju. Uobičajeni cilj igre je da jedan igrač matira kralja drugog igrača i tako pobjeđuje u igri. Igrači se moraju pridržavati bontona (koji je normalan i u nekim drugim igrama): pozdrav protivniku i prije i poslije utakmice izbjegavanje ometajućih radnji tijekom igre i nakon, na primjer: ne mijenjajući potez jednom realiziran na ploči pošteno povlačenje bez ikakvih smetnji, kao što je raspršivanje komada po dasci kako bi se pokazalo frustracija najavljujući svoju ostavku.
Starija inačica ove igre potječe iz Indije pod nazivom Pachisi, ali novija je verzija kakvu danas poznajemo napravljena 1896. godine. Igra i njezine varijacije popularne su u mnogim zemljama i pod raznim nazivima. Čovječe na ljuti se ili ludo je igra u kojoj je cilj spremiti sva četiri pijuna preko ploče u kućicu prije no što to napravi neki drugi igrač ili prije nego protivnički pijun "pojede" vašeg. Zahvaljujući digitalizaciji ove igre možemo igrati online i to ne samo protiv ljudi već i protiv tzv. botova. Više nema briga da će nedostajati igrač, jer uz digitalizaciju nikada neće nedostajati igrač.
Monopoly je vrlo popularna igra danas sa svojim inačicama Američkog, Britanskog monopolya i mnogih drugih. Izumila ga je Lizzie Magie u Sjedinjenim Državama 1903. kao način da se pokaže da je ekonomija koja nagrađuje pojedince bolja od one u kojoj monopoli drže svo bogatstvo, i da promovira ekonomske teorije Henryja George — posebice njegove ideje o oporezivanju. Danas se sa monopolyem prije asocira maskota starijeg gospodina u odijelu i sa šeširom nego sa Lizzie. Kada je Monopoly prvi put objavio Parker Brothers1935. nije uključivao manje kapitalističko pravilo oporezivanja, što je rezultiralo agresivnijom igrom. Parker Brothers je na kraju apsorbiran u Hasbro 1991. Igra je dobila ime po ekonomskom konceptu monopola — dominaciji tržišta od strane jednog subjekta.
literatura: