Prepreke digitalizaciji
Naša dosadašnja analiza naglašava da se pandemija može protumačiti kao prilika za organizacije da poboljšaju ručne tijekove rada i usvoje digitalizaciju. Tablica 2 sažima različite čimbenike koji se odnose na tehnološku infrastrukturu, institucionalna ograničenja, zabrinutost za sigurnost i privatnost te ograničenja na organizacijskoj razini. Dok tvrtke mogu identificirati različite funkcije i procese koji se mogu obavljati elektronički, digitalizacija može biti ograničena zbog ograničenja resursa, birokratskih procesa i nedovoljne predanosti višeg menadžmenta. Administrativno naslijeđe obilježje je dugo uspostavljenih poduzeća . Dobro etablirane tvrtke moraju napustiti dugotrajne procedure i rutine prije nego što se mogu usvojiti nove, inovativne rutine. Napuštanje ugrađenih rutina i ustaljenih praksi može biti relativno izazovno, osobito u starijim, etabliranim tvrtkama, jer nova znanja koja vode do novih rutina imaju tendenciju sukoba s postojećim operacijama i isprobanim modelima . Složene ili sistematizirane rutine mogu biti skupe za modificiranje i ograničavanje sposobnosti poduzeća za inovacije . Prethodna ulaganja i organizacijske rutine mogu spriječiti buduće ponašanje i sposobnost usvajanja novih metoda . Ograničena racionalnost i ugrađene “hijerarhije” rutina mogu ograničiti mogućnost usvajanja novih tehnoloških rješenja. Poduzeća će težiti naglašavanju inkrementalnih, a ne ometajućih inovacija, što će rezultirati razvojem sposobnosti i rutina bliže povezanih s postojećim znanjem i rutinama.
Posljednjih godina mnoge su organizacije nastojale premjestiti osnovnu infrastrukturu informacijske tehnologije s “tradicionalne lokalne implementacije u oblak”, čime su započele novu eru iskorištavanja prednosti tehnološkog napretka . Ipak, stare i velike organizacije mogle bi biti poduprte starim rutinama, vrijednostima, procesima i rutinama za koje su možda trebale godine da se učvrste, razviju i budu zaključane.
Druga velika prepreka digitalizaciji odnosi se na dugotrajno mišljenje nekih da su digitalne i video platforme neoptimalne u odnosu na fizički ured za olakšavanje društvenog povezivanja, angažmana menadžera, mentorstva i slučajnih susreta među kolegama koji dovode do novih, inovativnih interpretacija i rješenja . Samo po sebi, fizičko uredsko okruženje je vrlo korisno i pruža plodno tlo za organizacijske inovacije i razvoj. Unatoč proliferaciji brzog interneta i aplikacija kao što su Skype, Zoom, Slack i Dropbox, postotak ljudi koji redovito rade na daljinu porastao je vrlo malo u desetljeću od 2005. . Povijesni dokazi o prošlim pandemijama, koji datiraju iz valova crne kuge u srednjem vijeku, sugeriraju da je bilo mnogo nade u bolju budućnost nakon njih, ali zbog niza interesa – i želje za udobnošću poznanstva – postojao je nagon za povratkom u “normalan život” , čak i ako su postojali strukturni učinci na plaće i relativnu snagu rada. Postoji vrlo široka literatura koja potvrđuje da 'nostalgija' i želja za blagodatima čak i djelomično zamišljene prošlosti mogu snažno utjecati na današnje izbore .
kao što je gore navedeno, digitalni rad može izazvati zabrinutost u pogledu većeg nadzora, nesigurnosti i izazova za ravnotežu između posla i života; zauzvrat, zabrinutost u pogledu dugoročne dobrobiti i povezanih učinaka na produktivnost može spriječiti njegovo usvajanje, kao i skriveni oblici otpora zaposlenika. Postoji i šira sigurnosna dimenzija. Sva elektronička komunikacija otvorena je za hakiranje i bilo je brojnih velikih kršenja sigurnosti, čak i među onima koji prakticiraju visoku razinu sigurnosti. Još veća prijetnja je nestanak interneta; potonji su neizbježni, a često i zbog neprozirnih uzroka ( Aceto i sur., 2018. ). Drugim riječima, digitalizacija donosi rizike velike vjerojatnosti neizvjesnog opsega i razmjera, a potonje s posljedicama koje su potencijalno izvan područja ljudskog iskustva iz prošlosti.
Konačno, nestalno i, doista, kaotično donošenje odluka i česte promjene politike koje su karakterizirale reakciju vlada Johnsona i Trumpa na COVID-19, u Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u, mogu učiniti malo za poticanje značajnih inovacija i usvajanja novih tehnologija nakon rješavanja pandemije . U igri je i više strukturnih mjera. Na primjer, u Ujedinjenom Kraljevstvu, nacionalne institucije pokretale su specifičan obrazac ekonomske aktivnosti koji posebno podupire interese rentijera . Središnje za potonje bile su visoke razine špekulacija o imovini, komercijalnoj i stambenoj ; rad kod kuće izaziva tržište iznajmljivanja u velikim gradovima i nema sumnje da je gore spomenuta kampanja britanske vlade za povratak na posao u kolovozu 2020. bila motivirana brigom za dobrobit takvih interesa. Nema sumnje da će kako se pandemija smanjivati, doći do širokog raspona institucionalnih pritisaka koji će podržati povratak na status quo ante obnavljanja uredskog rada. U sljedećim odjeljcima ocrtavamo druge prepreke digitalizaciji.
Digitalni jaz
Veliki izazov odnosi se na pristup digitalnim tehnologijama. Čak i nakon pritiska COVID-a da prihvate digitalne tehnologije , mnogi poduzetnici općenito se suočavaju s preprekama u pogledu ljudskih resursa i sposobnosti koje obuhvaćaju digitalnu tehničku ograničiti digitalizaciju. Sugerirano je da je COVID-19 otkrio posljedice rastuće nejednakosti u mnogim razvijenim zemljama , kao i stvarni digitalni jaz unutar i između razvijenih ekonomija i ekonomija u razvoju . Doista, mjere karantene, zakoni o socijalnom distanciranju i ograničenja ostanka kod kuće koje su vlade usvojile kao odgovor na pandemiju provedene su u nedostatku robusne internetske infrastrukture u mnogim gospodarskim i ruralnim područjima u razvoju, a rezultirale su poslovnim neuspjehom, financijskim poteškoćama, i druge nesreće . Mnogim gospodarstvima u razvoju nedostaju institucije i infrastruktura nužna za podršku digitalizaciji, radu na daljinu i e-trgovini.
Jedan od ishoda pandemije je izloženost digitalnom jazu u zemljama i njegovim učincima na pogoršanje nejednakosti između siromašnih i bogatih, te urbanih i ruralnih područja . U mnogim područjima diljem svijeta, male tvrtke često nemaju pristup pouzdanoj bežičnoj širokopojasnoj ili brzoj internetskoj usluzi za upravljanje aspektima svog poslovanja. Vrijedi napomenuti da su se mnogi vlasnici malih poduzeća u zemljama u razvoju odlučili za korištenje internetskih usluga sa svojih telefona. Iako se pristup novim tehnologijama i internetu nastavlja poboljšavati diljem svijeta, sve to ograničava mogućnosti dostupne mnogim tvrtkama. Zajedno s nedovoljno opskrbljenim tržištem za tehnologije velike brzine, siromaštvo također smanjuje pristup mogućnostima za digitalni rad. Čak i unutar razvijenih gospodarstava, postoje digitalne podjele između velikih gradova i ruralnih područja u kojima se pristup i razvoj internetske infrastrukture razlikuju, oblikujući tako mogućnosti za osnivanje novih poduzeća . Pandemiju prati i pomak s klasičnih trgovina na internetske trgovine, što dovodi do nedovoljne iskorištenosti fizičkih uredskih prostora. Doista, “prelazak na rad na daljinu tijekom posljednjih nekoliko mjeseci – u nekim slučajevima označavajući trajnu promjenu – preusmjerio je poglede mnogih korporativnih kupaca i kupaca privatnog kapitala na akvizicije koje pomažu u izgradnji sposobnosti u digitalnoj komunikaciji i e-trgovini” .