Osvrt na digitalizaciju, poslovno okruženje i inovacije

Digitalizacija se odnosi na tehnički proces pretvaranja analognih ili tradicionalnih papirnatih zadataka ili procesa u digitalni oblik kako bi računala mogla pomoći u pristupu, pohranjivanju i prijenosu informacija . Nasuprot tome, digitalizacija se odnosi na „društvenotehnički proces iskorištavanja digitaliziranih proizvoda ili sustava za razvoj novih organizacijskih procedura, poslovnih modela ili komercijalnih ponuda” . Dakle, digitalizacija označava djelomično ili potpuno pretvaranje elemenata aktivnosti lanca vrijednosti poduzeća i poslovnih modela u digitalne platforme putem novih digitalnih tehnologija kao što su mobilna i vizualna povezanost, računalstvo u oblaku, robotika, pametni telefoni, umjetna inteligencija (AI), blockchain, aditivi proizvodnja, 3-D ispis i internet stvari (IoT) . Takva transformacija može nastati kao dio integriranih digitalnih platformi, kao inovativni načini poslovanja. Digitalne tehnologije kao što su web-stranice, društveni mediji, pametni telefoni, platforme za dijeljenje sadržaja, sustavi e-nabave, blockchain, tehnologija automatizacije, robotika i nosivi uređaji pomogle su utrti put poduzećima da se učinkovito uključe u inovacije i aktivnosti istraživanja i razvoja te iskoriste novo tržište. mogućnosti . Međutim, tvrtke još nisu shvatile puni potencijal digitalizacije, a pandemija COVID-19 potiče usvajanje novih tehnologija. Prethodna istraživanja pokazala su da su poboljšana kompetencija poslovnih procesa, novi oblici suradnje i angažmana kupaca te brži tempo inovacija čimbenici koji pokreću digitalizaciju . Iskorištavanje prilika na tržištu podrazumijeva pokretanje i uključivanje veće upotrebe digitalne tehnologije u načine na koje tvrtke poduzimaju aktivnosti dodavanja vrijednosti. Inovacija poslovnog modela odnosi se na „potragu za novom logikom tvrtke i novim načinima stvaranja i hvatanja vrijednosti za svoje dionike; prvenstveno se usredotočuje na pronalaženje novih načina za generiranje prihoda i definiranje vrijednosnih prijedloga za kupce, dobavljače i partnere” . Digitalizacija također olakšava veću lakoću poslovanja u vanjskim aktivnostima poduzeća i može osposobiti organizacije da poboljšaju i poboljšaju ukupnu konkurentnost. Manje kritični stavovi sugeriraju da digitalizacija na neki način čini poduzeća 'izvrsnijim' , što je tipično za gledište da predstavlja neskriveno dobro, ali, kao i sve nove tehnologije, može predstavljati i predviđeno i nepredviđeno posljedice niz liniju. Prethodni znanstveni rad na digitalizaciji bio je uglavnom usmjeren na promjenu organizacijskih procesa i razvoj učinkovitih veza između organizacije i njezinih dionika; ovaj konceptualni rad dalje istražuje kako bi egzogeni događaji mogli potaknuti daljnju digitalizaciju, s posebnim naglaskom na unutarnje ljudske dimenzije. Okruženje u kojem poduzeća posluju može se nalaziti na ljestvici između benignih i neprijateljskih . Ne-neprijateljska ili benigna okruženja su uvjeti okoliša koji “pružaju sigurno okruženje za poslovanje zbog svoje ukupne razine izdašnosti i bogatstva ulaganja i marketinških mogućnosti”. Neprijateljska okruženja odražavaju “nesigurne industrijske postavke, intenzivnu konkurenciju, oštru, neodoljivu poslovnu klimu i relativni nedostatak iskoristivih mogućnosti” , što može promijeniti životne šanse organizacije. U benignim okruženjima, aktivnosti poduzeća obilježene su prilikama za rast poduzeća i sve veće samozadovoljstvo. Doista, obilje ekoloških prilika može potkopati nekadašnji nagon za inovacijama i svaku želju za prihvaćanjem digitalizacije. Nasuprot tome, neprijateljska okruženja karakteriziraju događaji koji se brzo mijenjaju i značajno konkurentsko rivalstvo među poduzećima, što je obično nepovoljno za poslovanje. Poduzeća mogu imati ograničen kapacitet predviđanja i upravljanja događajima "crnog labuda" , bilo zbog ograničenih resursa ili sposobnosti . Kako okruženje postaje neprijateljskije, poduzeća mogu postati poduzetnija, ali samo do točke nakon koje ih ozbiljnost izazova prisiljava da se povuku u uglavnom obrambeni način . Nedavna istraživanja su pokazala da takvi nepovoljni čimbenici okoliša mogu uključivati ​​prirodne katastrofe, pandemije, cjenovne ratove, fluktuacije cijena roba, depresiju ili recesiju ili radikalne odmake u politici i vladinoj politici. Dva pola ekstremno niskih poslovnih rizika i iznimno visokih poslovnih rizika prikazana su na slici 1 . Promjenjivo razdoblje koje je započelo COVID-19 označava pomak u neprijateljskije okruženje u kojem tvrtke posluju. Kako bismo rasvijetlili potencijalne učinke poslovnog rizika na utrku prema digitalizaciji, tvrdimo da će, kako rizik raste, tvrtke teže prihvatiti veću digitalizaciju. To će biti točno kada je neuspjeh neizbježan ili da bi se spriječilo zatvaranje bilo kao odgovor na vladina ograničenja ili kao izravna reakcija na učinke pandemije. Tvrtke bi također mogle oponašati svoje konkurente i prihvatiti nove tehnologije. Tijekom mirnijih vremena organizacije će se suočiti s relativno malim pritiskom da prihvate digitalizaciju, osim ako ih ne potakne zahtjevnost konkurencije. Kao svjetski povijesni događaj, COVID-19 će posebno vjerojatno ubrzati proces digitalizacije kao što je prikazano na slici 1.; ovo odražava njegovu vrlo zaraznu prirodu, a opseg u kojem organizacije mogu sigurno obavljati svoje aktivnosti ovisi, u većini slučajeva, o učinkovitoj upotrebi digitalnih tehnologija.