„Sustav obrazovanja danas počinje s
predškolskim ustanovama i osnovne škole. Dječji vrtići zaduženi
su
za
cjelodnevni ili kraći program odgoja i obrazovanja, zdravstvene zaštite, prehrane i socijalne
skrbi
djece od
navršenih 6 mjeseci do polaska u školu.
Djeca s navršenih 6 i pol godina kreću s obveznim primarnim obrazovanjem, koje traje 8 godina.
Za
one
starije od 15 godina koji nisu završili osnovnu školu postoji sustav osnovnog obrazovanja za
odrasle.
Nakon završene osnovne škole moguće je nastaviti školovanje u neobveznim srednjim školama
(sekundarno
obrazovanje), koje se s obzirom na nastavni plan i program dijele na gimnazije te strukovne
(tehničke,
industrijske, obrtničke) i umjetničke (glazbene, plesne, likovne) škole. Gimnazije imaju
općeobrazovni
nastavni program, traju 4 godine i završavaju obveznim završnim ispitom – državnom maturom.
Školovanje u
strukovnim i umjetničkim školama može trajati od 1 do 5 godina, a najčešće završava izradbom i
obranom
završnoga rada, no moguće je i dodatno polaganje državne mature za učenike koji su završili
četverogodišnje
srednje obrazovanje. Od 2010. uspjeh na državnoj maturi temelj je upisa na visokoškolske
ustanove.
Osim
srednjih škola postoje i programi osposobljavanja za rad u struci te škole za obrazovanje
odraslih.
Pohađanje osnovnih i srednjih državnih škola besplatno je.“
Iz svoga iskustva mogu reći da je škola i nastava drugačija neko što su mi stariji pričali. U školi
imamo
moderno opremljene učionice, imamo Internet, računala, tablete. Nastavnici s nama rade na nastavi
koristeći
i udžbenik ali i digitalne alate, nastava je puno zanimljivija te ima mnogo mogućnosti za učenje i
poučavanje. Tijekom zadnjih godina imali smo priliku vidjeti i iskusiti nastavu na daljinu,
koristeći
digitalne uređaje i alate. Također, u školi se provodilo nekoliko projekata u cilju digitalizacije
učenja i
poučavanja, digitalizacije škola. Kao što su Škola za život, e-Škole, …
Ministarstva znanosti i obrazovanja nositelj je programa “Škola za život”. Program se provoditi u 1. i 5. razredu osnovnih škola te u 7. razredu za predmete biologija, kemija i fizika. U srednjim se školama provodi u 1. razredu gimnazije u svim predmetima te u 1. razredu četverogodišnjih strukovnih škola u općeobrazovnim predmetima. Cilj programa je provjera primjenjivosti novih kurikuluma i oblika metoda rada te novih nastavnih sredstava s obzirom na povećanje kompetencija učenika u rješavanju problema i povećanja zadovoljstva učenika u školi, te motivacija njihovih učitelja i nastavnika. U tu svrhu napravljene su video lekcije, te se sugeriralo korištenje alata Loomen, MS Teams, za odvijanje on-line nastave, ali Office365 i ostalih alata za on-line suradnju, izradu i razmjenu dokumenata.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja je osiguralo središnju potporu nastavnicima, učiteljima, učenicima i njihovim roditeljima za vrijeme pandemije Covid, te omogućilo praćenje nastave putem tv programa „Škola na Trećem“ i video lekcija. Škola na Trećem predviđena je za razrednu nastavu, a video lekcije za predmetnu nastavu osnovne škole i srednje škole. Otvorene su mrežne stranice i-nastava na kojima su objavljene i redovito se ažuriraju sve informacije o nastavi na daljinu. Za uspješnu provedbu nastave na daljinu Ministarstvo znanosti i obrazovanja predlaže uvođenje modernih informacijsko-komunikacijskih tehnologija, posebice alata Moodle, u redovitu nastavu u školi. Nastava na daljinu predstavlja oblik učenja i poučavanja u kojemu se ne ostvaruje fizička prisutnost učenika i učitelja, već se proces učenja i poučavanja odvija u virtualnom okruženju uz podršku digitalnih tehnologija.
CARNET već nekoliko godina provodi program „e-Škole: Razvoj sustava digitalno zrelih škola“ u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, kojim će digitalno transformirati nastavni i poslovni procesi u svim školama u Republici Hrvatskoj. Opći cilj programa e-Škole pridonosi jačanju kapaciteta osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovnog sustava s ciljem osposobljavanja učenika za tržište rada, daljnje školovanje i cjeloživotno učenje. Sustavno i redovito korištenje najmodernije tehnologije u učenju i poučavanju, adekvatna infrastruktura i računalna oprema u svim školama u Hrvatskoj kao i brojni razvijeni digitalni obrazovni sadržaji i e-usluge za nastavne i poslovne procese te niz edukacija za razvoj digitalnih kompetencija školskih djelatnika – samo su neke od prednosti koje donosi CARNET-ov program e-Škole. U digitalno zrelim školama nastavnici koriste tehnologiju kako bi unaprijedili nastavu, razvijaju vlastite digitalne sadržaje te pružaju podršku samostalnom učenju i razvoju kritičkih vještina kod učenika koji su u središtu nastavnog procesa. Učenici tako aktivno sudjeluju u nastavi s povećanom motivacijom za učenje i nastavak školovanja te samim time postaju i konkurentniji na tržištu rada.