Pjesma Eurovizije (Eurosong), godišnji je natjecateljski glazbeni festival koji
organizira Europska
radiodifuzijska unija, a uključuje većinom europske države.
Pjesma Eurovizije je smišljena na prijedlog Marcela Bessona, po uzoru na izuzetno
uspješni Festival
Sanremo.
Pjesma Eurovizije je jedan od televizijskih programa s najdužom tradicijom u svijetu,
kao i najgledaniji
ne-sportski program na svijetu, čije se procjene gledanosti širom svijeta procjenjuju na
oko 200
milijuna.
Pjesma Eurovizije je 2015. godine ušla u Guinnessovu knjiga rekorda kao godišnji
natjecateljski
televizijski program koji se najduže prikazuje. Netjecanje je održano svake godine od
1956., osim 2020.
godine kada je natjecanje otkazano zbog Pandemije COVID-19.
Na prvoj Euroviziji je pobjedila Lys Assia iz Švicarske s pjesmom "Refrain". Neki
od
najpoznatijih pobjednika Eurovizije su: ABBA, Johnny Logan, Céline Dion, Katrina and the
Waves,
Lordi, Alexander Rybak, Loreen, Conchita Wurst, Duncan Laurence i Måneskin.
Najveći broj pobjeda na natjecanju, sedam, je ostvarila Irska, uključujući dvije pobjede
Johnnya
Logana.
U periodu natjecanja početkom 21. stoljeća među najbolje plasiranim pjesama su se
nalazili
pod-žanrovi
pop glazbe, etno i
tradicionalna muzika, R&B i drugi žanrovi proistekli iz bluesa, rock-roll, country,
hip-hop
i indie.
Od 2003. svake se godine po uzoru na Pjesmu Eurovizije također i održavana Dječja pjesma
Eurovizije, a
njezin prvi pobjednik bio je predstavnik Hrvatske, Dino Jelusić.
Pjesme se izvode uživo u televizijskom programu koji se putem eurovizijske mreže
neposredno
prenosi istovremeno u svim zemljama.
Nakon kraće uvodne sekvence i programa otvaranja natjecanja, uvod u program gledateljima
i
publici obavi
jedan ili više poznatih voditelja zemlje domaćina koji dobrodošlicu požele na službenim
jezicima
festivala, francuskim i engleskim.
Nakon uvodnog dijela emisije prelazi se na uživo izvođenje svih pjesama sudionika
natjecanja. Prije
izvođenja svake pjesme prethodi kratka razglednica; u ranijim izdanjima svakom
razglednicom
bi se
predstavila zemlja čija će pjesma biti izvedena, međutim, u novijoj praksi se u
razglednici
predstavlja
zemlja domaćin, kao vrsta reklame za turističku destinaciju.
U polufinalnim večerima se biraju sudionici velikog finala. Nakon što se završi s
izvođenjem svih
pjesama, slijedi podsjetnik publici kraćim isječcima svih izvođača.
U pauzi izvođenja svih pjesama i prikazivanja isječaka do objavljivanja rezultata
glasanja izvodi se
poseban nastup (Interval act). Nakon pauze domaćini objavljuju 10 zemalja koje su prošle
u finale.
Uz 20 država iz polufinala u velikom finalu se natječu još Velika Petorka
(Njemačka,Italija,Francuska,
Španjolska i Ujedinjeno Kraljevstvo) i zemlja domaćin (pobjednik prošlogodišnje
Eurovizije).
Ponovno se izvode sve pjesme i gledatelji imaju mogućnost glasati za svoju omiljenu
pjesmu. Zemlje redom
direktnim uključenjima objavljuju glasove svojih članova stručnog žirija. Na te bodove
dodaju se glasovi
publike iz zemalja sudionica, čijim se zbirom dobiva pobjednik natjecanja čijom reprizom
nastupa
završava
prijenos.